Hierbij vind je de reactie van Groen! op het afgeven van handtekeningen voor de organisatie van een referendum over de verdwijnpaal. 'De verdwijnpaal en het huidige mobiliteitsplan positief bekeken door Groen!openHerentals.Petities worden natuurlijk niet gehouden zonder een aanleiding maar:1. Tot op heden hebben we echter geen gefundeerde argumenten gehoord waarom deverdwijnpalen de schuldige zijn en welke oplossing de afschaffing ervan zal brengen!Het enige wat dit verandert is dat er kan gezocht worden naar parking van de enenaar de andere kant. Er komen geen parkeerplaatsen bij.2. Groen!Open is ervan overtuigd dat de voorstanders van een autoluw centrum eenduidelijk signaal zullen geven tijdens het referendum.Volgens ons is:1. De klacht is verkeerd: er moeten niet meer, maar minder auto’s in het centrum zijn.a. Eén van de redenen waarom Herentals niet bruist, is de kille Grote Markt volauto’s. Vooral tijdens het weekend willen wij op onze Markt meer plaats vrijmakenvoor bezoekers en bewoners van onze stad, jongeren, animatie, … zo kan deMarkt opnieuw een echte ontmoetingplaats worden. Een gezellige, sfeervolleGrote Markt zal ook een impuls geven aan de winkels en horecazaken.Wanneer de Zandstraat autovrij is, is het er beduidend drukker. Meer autovrijezaterdagen trekt meer volk naar het centrum en doet Herentals leven. Ook tijdensbraderijen en kermissen lijkt het ‘parkeerprobleem’ alleszins niet te spelen.b. Naar aanleiding van de prijsuitreiking van “Met belgerinkel naar de winkel”verscheen er een krantenartikel dat stelde : “Aantal shoppende fietsers stijgt!”Misschien dankzij het autoluwe centrum en de inspanningen van de voorbije jaren:nieuwe brug Saske, fietspad Morkhoven-Herentals en verdwijnpalen.c. Vooral de slechte aanduiding van de circulatie door Herentals en de gebrekkigeaanduiding van de parkings zorgt voor veel onvrede. Elk serieus stadsbestuur inVlaanderen zorgt voor een autoluw centrum. Herentals is nog maar begonnen aaneen beetje autoluw en het zit er al bovenarms op.d. Meer aandacht voor de voetgangers in onze stad en de zwakke weggebruikercentraal zetten: dit heeft het stadsbestuur nog steeds niet goed begrepen. Kijk maarnaar de belachelijk smal aangelegde voetpaden in de heraangelegde Kerkstraat.Voor mensen met een kinderwagen of rolstoel is deze straat zeker nietuitnodigend!2. De gezelligheid maar vooral de VEILIGHEID verdwijnt samen met deverdwijnpalen!a. In Herentals kan men winkelen van poort tot poort in een karaktervolle,historische omgeving. Wie wil geen stadscentrum waar je veilig, gezellig enonbezorgd kan winkelen/wandelen?b. Tegenstrijdigheid: De Markt is nu juist superveilig voor onze scholieren! Zekunnen zonder veel gevaar onze markt passeren, en onze Markt is juist DEdoorsteek naar alle scholen!Zeker nu de basisschool Dolfijn (Nonnenstraat)volgend jaar de locatie wordt voor ALLE lagere schoolkinderen is de Markt veiligmet de verdwijnpalen.3. Er is een P-route (Augustijnenlaan-Belgiëlaan) die altijd (behalve op vrijdag) garantiegeeft dat je op vijf minuten stappen van gelijk welke bestemming in het winkelcentrumbent.Bijkomend aandachtspunt hierbij: Vergeet niet dat heel veel mensen intussen een GPShebben en eerder daarnaar kijken dan naar de borden. Daar ligt dus ook een taak voor destad: met de GPS-operatoren contact nemen en de informatie over de gewenste routesdoorgeven.4. Duidelijk maken dat een stadscentrum met DOORGAAND verkeer noch economischnoch leefbaar is. Niet alleen bezoekers zijn belangrijk, maar ook inwoners vanHerentals waarvan velen vinden dat het centrum gezelliger geworden is!De lokale economie wordt te zwaar onderschat!5. Gents voorbeeld?De toen moord en brand schreeuwende Gentse middenstand is vandaag de meest tevreden middenstand van Vlaanderen. Sommige handelsstraten vroegen er nu zelf om minder parkeerplaatsen en bredere trottoirs en de leegstand is nergens kleiner dan in het autovrije centrum van Gent (leegstand België: 16%, Gent 10%, Gent autovrij gebied 6%).Wat meer is: er waren nooit zoveel handelszaken als sinds de invoering van het Gentsemobiliteitsplan (en het aantal "exclusieve handelszaken" steeg gevoelig). Het aantalhorecazaken steeg met 25% en het aantal overnachtingen nam op 5 jaar tijd toe met 50%.Besluit:Het huidige mobiliteitsplan is tot stand gekomen in overleg met de middenstand. Groen! stond en staat nog steeds 100% achter dit mobiliteitsplan ondanks de verschillende wijzigingen die achteraf zijn doorgevoerd (cfr. Kerkstraat waar De Lijn uiteindelijk voorrang kreeg). De palen zomaar weghalen zou dit hele plan teniet doen.Deze verkeerslussen zorgen er voor dat verkeer naar de randparkings wordt geleid en dat het centrum autoluw is. De lussen doorknippen trekt extra verkeer naar het centrum.Ook wij beseffen dat de werken in en rond Herentals niet bevorderlijk zijn voor debereikbaarheid van het centrum. Herentals moet de bezoekers dus iets positief en extra bieden en dat extra hebben we: winkelen in een prachtig autoluw decor van poort tot poort.We kijken vol vertrouwen naar het referendum, omdat we zeker zijn dat aldiegene die voor een gezellig en autoluw centrum zijn, hun stem zullen latenhoren. De paal doet immers niets meer dan het doorgaand verkeer uit hetcentrum houden. Niemand wil toch dat de file van de ring, een file in het centrum wordt?'[i]Persmededeling Groen! Hans Van den Eynden Marijke Rombouts, Barbara CaerelsGroen!Open[/i]